176گزارشی از نشست هم‌اندیشی اعضای انجمن جامعه‌شناسی ایران با معاون انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی در تهران

مایکل بوروی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه برکلی کالیفرنیا و نایب رئیس انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی (ISA) که در پی پیوستن انجمن جامعه‌شناسی ایران به آن انجمن وبه دعوت انجمن جامعه‌شناسی ایران به ایران سفر کرده است؛ در نخستین روزهای ورود خود به تهران، در دیداری که با اعضای هیات مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران داشت، به بررسی زمینه‌های همکاری و توسعه روابط علمی دو جانبه میان جامعه‌شناسان ایرانی با انجمن بین‌المللی و چالش‌های موجود در این زمینه پرداخت.

در آغاز این جلسه که در روز بیست و پنجم خرداد ماه، با حضور جمعی از اعضای هیات مدیره دوره‌های مختلف برگزار شد، دکتر سیدحسین سراج‏زاده، رئیس انجمن جامعه‏شناسی ایران، ضمن خیرمقدم به مایکل بوروی برای ورود وی به ایران، حضور او را فرصت مغتنمی برای آشنایی بیشتر اعضای انجمن جامعه‏شناسی ایران با ایده‏های او و فعالیت‏های انجمن بین‏المللی جامعه‏شناسی دانست و در عین حال، این دوره را زمان خوبی معرفی کرد تا این جامعه‏شناس نیز متقابلاً با جامعه ایران و فضای علم جامعه‏شناسی در این کشور آشنا شود.

وی در ادامه، پس از معرفی اجمالی مایکل بوروی به عنوان کسی که حدود 40 سال تجربه دانشگاهی داشته است؛ از خانم نازنین شاه‏رکنی دانشجوی دکترای دانشگاه برکلی، به دلیل کمک‏هایی که در برگزاری این سفر داشته و نیز به دلیلترجمه مقاله وی برای مجله جامعه‏شناسی ایران تشکر کرد.

در ادامه این جلسه، دکتر ناصر فکوهی دبیر انجمن، ضمن معرفی اجمالی انجمن جامعه‏شناسی ایران به عنوان یک سازمان علمی و صنفی مستقل، برای آشنایی بیشتر این جامعه‌شناس گزارشی کلی از وضعجمعیت و شرایط اجتماعی کشور ایران ارائه کرد.

وی سپس به تاریخچه‏ رشته‏ علوم اجتماعی وجامعه‏شناسی و وضع فعلی آن در ایران پرداخت و در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن مروری برشرایط تشکیل انجمن جامعه‏شناسی ایران، درباره‏ شاخه‏های مختلف فعالیت‏ دراین نهاد علمی توضیح داد.
این عضو هیات مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران همچنین با تأکید بر زمینه‏های زیادفعالیت برای انجمن‏های علمی اظهار امیدواری کرد که انجمن جامعه‌شناسی نیز با ترجمه‏ نتایج بسیاریاز تحقیقات و پژوهش‏های با ارزشی که در زمینه‏ علوم اجتماعی در ایرانصورت گرفته و همچنین ارتباط با نهادهای علمی سایر کشورها، بتوانیم حضور موثرتری در محافل علمی بین‌المللی داشته باشد.

در ادامه این نشست، مایکل بوروی در سخنان کوتاهی به معرفی اجمالی انجمن جامعه‏شناسی بین‏المللی و اهداف و دستاوردهای آن پرداخت.

وی در آغاز سخنان خود، ضمن تشکر از انجمن جامعه‏شناسی ایران، به دلیل دعوتی که از وی به عمل آورده، گفت: حضور دو هفته‏ای من در ایران و در جمع جامعه‏شناسان ایرانی، اگرچه زمان بسیار کوتاهی است اما فرصت مغتنمی را برای آشنایی من با جامعه ایران مهیا می‏کند و مطمئنم پس از اتمام همین زمان اندک، سؤالات و نظرات زیادی را در این باره خواهم داشت.

بوروی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن ابزار خرسندی از پیوستن انجمن جامعه‏شناسی ایران به انجمن بین‏المللی، توضیح داد که این تشکل علمی جهانی از سال 1947، پس از جنگ جهانی دوم، کار خود را با حضور انجمن‏های سه کشور جهان، به همراه یونسکو آغاز کرده و امروزه پس از گذشت بیش از 60 سال، گسترش زیادی پیدا کرده است.

وی همچنین با اشاره به پیوستن زیاد اعضا از اقصی نقاط دنیا، به ویژه طی پنج سال گذشته، وضعیت فعلی انجمن بین‏المللی جامعه‏شناسی را نسبتاً خوب ارزیابی کرد و گفت: این انجمن در شرایط فعلی حدود چهار هزار عضو فردی داشته و انجمن‏های شصت کشور جهان نیز به صورت تشکل‏های مختلف در قالب عضو‏های گروهی در آن به فعالیت مشغولند.

بوروی در عین حال تاکید کرد که با وجود آنکه وجود این تعداد عضو باعث شده انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی به یک سازمان نسبتاً گسترده جهانی تبدیل شود، ولی مسئولان این تشکل علمی همچنان تلاش می‌کنند که انجمن‌های دیگر نقاط جهان را به این مجموعه پیوند دهند. او در این زمینه توضیح داد که یکی از مهم‌ترین وظایف و پروژه‌های شخصی‌اش در این انجمن، گسترش این سازمان و افزایش اعضای آن به‌ویژه در مناطق خاورمیانه و آمریکای جنوبی است و این امر با این هدف صورت می‌گیرد کهکشورهای جنوب بتوانند حضور موثرتر و صدای رساتری در این نهاد بین المللی داشته باشند. در همین راستا برگزاری کنفرانس نمایندگان جامعه‌شناسی‌های ملی در تایپه با عنوان "چالش‌های جامعه‌شناسی در یک جهان نابرابر" و برگزاری نشست‌های سالانه دانشجویان دکتری با تاکید بر حضور دانشجویان مناطق مختلف غیر غربی در دستور کار انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی قرار دارد.

وی همچنین اشاعه گفتمان‌های جامعه‌شناسانه را در فضای عمومی دنیا از دیگر اهداف مهم این انجمن بین‌المللی معرفی کرد و در این زمینه، برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های علمی را از جمله مهم‌ترین راه‌کارهای دستیابی به این مقصود دانست.

بوروی در ادامه، با تاکید بر لزوم توسعه و گسترش جامعه‌شناسی‌های منطقه‌ایدر نقاط مختلف جهان و برقراری پیوند میان آنها را امری بسیار مهم ارزیابی کرده و آن را راهی برای توسعه علم جامعه‌شناسی در جهان دانست. او در این زمینه خاطرنشان کرد که شرکت نمایندگان انجمن‌های کشورهای مختلف در سمینارها و همچنین انتشار مقالات و یافته‌های علمی به زبان انگلیسی در کنار گسترش روابط منطقه‌ای، از جمله مهم‌ترین گام‌هایی است که هر انجمن ملی می‌تواند در این خصوص برداشته و بدین وسیله نقش مهمی در گسترش دانش جهانی جامعه‌شناسی ایفا کند.

در بخش دیگری از این نشست، اعضای انجمن جامعه‌شناسی ایران در خصوص موانع و چشم‌اندازهای حضور جامعه‌شناسی ایران در فضای جهانی، با معاون انجمن بین‌المللی به بحث و گفت‌وگو پرداختند. یکی از مواردی که در این زمینه مطرح شد و بحث نسبتاً مفصلی نیز درباره آن درگرفت، موضوع انتشار مقالات جامعه‌شناسان ایرانی در مجلات معتبر جهانی بود. در این زمینه، دکتر حمید عبداللهیان عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران، از عدم انتشار تعداد زیادی از مقالات ایرانی در مجلات مختلف،‌ بدون ذکر دلیل موجه انتقاد کرد و آن را نتیجه عدم شناخت مسئولان این مجلات از جامعه ایران و بررسی‌های سطحی و تنگ‌نظرانه آنها نسبت به کار محققان ایرانی دانست و در این زمینه ابراز امیدواری کرد که مجلهISA و دیگر مجلات مرتبط با انجمن بین‌المللی با اعمال توجه بیشتری در این مورد، از تکرار دوباره چنین مسائلی جلوگیری کنند.

بوروی در پاسخ به این مورد، ضمن بیان اینکه حضور او در ایران برای شنیدن نظرات جامعه ایرانی و انتقال آن به همکاران خود است؛ گفت که او هم با ضرورت توجه بیشتر نسبت به این مسأله موافق بوده و در این زمینه تلاش خود را خواهد کرد.

در ادامه جلسه، دکتر غلامعباس توسلی استاد جامعه‏شناسی دانشگاه تهران نیز ضمن خوشامد به معاون انجمن بین‏المللی جامعه‏شناسی، ابراز امیدواری کرد که این حضور، مقدمه‏ای برای برقراری روابط بیشتر میان جامعه‏شناس ایرانی با همکارانشان در نقاط مختلف جهان باشد.

وی در ادامه، ضمن تأیید مسائل و مشکلات موجود برای چاپ و انتشار مقالات جامعه‏شناسان ایرانی، عدم حضور آن‏ها در مجامع علمی دنیا را نیز به عنوان مانع دیگری، در راه برقراری این ارتباطات علمی دانست و در این زمینه از انجمن بین‏المللی جامعه‏شناسی خواست که توجه بیشتری برای دعوت ایرانیان به کنگره‏های علمی داشته و این‌گونه موضوعات را با نگاه سیاسی ارزیابی نکند.

دکتر پرویز اجلالی دیگر شرکت‏کننده در این جلسه، با بررسی مسأله از زاویه‏ای دیگر خاطر نشان کرد که هرگونه ارتباطی نیاز به حضور جدی دو طرف گفتگو دارد و بدیهی است که جامعه‏شناسان ایرانی نیز برای برقراری ارتباط قوی‏تر با جامعه علمی دنیا، باید در نخستین گام، زبان انگلیسی را در مجامع علمی خود گسترش داده و بتوانند دیدگاه‏ها و یافته‏هایشان را به این زبان بین‏المللی منتشر کنند. چرا که تا زمانی که این کار در حد نسبتاً‏ قابل قبولی صورت نگیرد، نمی‏توان از سازمان‏ها و مجامع بین‏المللی انتظار زیادی داشت.

مایکل بوروی پس از شنیدن این نظرات، ضمن تأکید بر لزوم انتشار چنین گفت‌وگوهایی، از اعضای انجمن جامعه‏شناسی ایران خواست که در فضایی که برای آنها در سایت الکترونیکی انجمن بین‏المللی جامعه‏شناسی در نظر گرفته شده، فعالیت جدی داشته و نظرات خود را از این طریق، در اختیار مسئولان انجمن و دیگر جامعه‏شناسان جهان قرار دهند.

در ادامه این جلسه، صلاح‏الدین قادری عضو علی البدل هیأت مدیره جدید انجمن جامعه‏شناسی ایران، به آن بخش از نظرات مایکل بوروی که به جامعه‏شناسی بومی و لزوم تقویت آن در کشورهای مختلف جهان پرداخته بود، اشاره کرد و با طرح این پرسش که در شرایطی که علم جامعه‏شناسی همچنان از سوی عده زیادی به نسبی گرایی متهم است، چگونه جامعه‏شناسی بومی که خود به این موضوع دامن می‏زند، می‏تواند مفید باشد؛ از این جامعه‏شناس آمریکایی خواست که در این خصوص بیشتر توضیح دهد.

بوروی در پاسخ به سؤال وی گفت: گسترش جامعه‏شناسی بومی از جمله اهداف ماست ولی مسأله اینجاست که جامعه‏شناسان بومی باید با هم ارتباط برقرار کنند. من فکر می‏کنم جامعه‏شناسی یک علم جهانی است و خودم به عنوان یک جامعه‏شناس آمریکایی، معتقدم که ما از جامعه‏شناسی کشورهای دیگر غافلیم و فکر می‏کنم که برای گسترش جامعه‏شناسی جهانی ابتدا باید جامعه‏شناسی‏های منطقه‌ای را در ساختارهای ملی یا بین‏المللی بشناسیم و دقیقاً به همین منظور است که در برنامه‏های مختلف خود، افراد را از نقاط مختلف دنیا گردهم می‏آوریم تا درباره جامعه‏شناسی خود با هم بحث کنیم.

وی افزود: من معتقدم که ما در انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی باید بدانیم که حتی جامعه‌شناسان کشورهای خیلی فقیر با علم احتمالاً ضعیف خود، چگونه کار می‏کنند و ما چگونه می‏توانیم آنها را با جامعه جهانی پیوند دهیم. من می‏دانم که هر کشوری مشکلات خود را برای برقراری ارتباط دارد ولی مسأله این است که ما باید با هم رابطه داشته باشیم و این کاری است که اعضای ISA باید کوشش بیشتری در خصوص آن انجام دهند؛ چرا که به نظر من فضای علمی و تحقیقاتی فضای بسیار خوبی برای برقراری این نوع تعاملات است. در این زمینه ما نمی‏خواهیم درباره مسائل خیلی کلان صحبت کنیم بلکه باید با خود روراست بوده و کار را از مسائل کوچک و خاص هر جامعه آغاز کنیم.

در ادامه، دکتر سید یعقوب موسوی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا نیز ضمن ارائه توضیحاتی در مورد مسائل جامعه‌شناسی ایران، گفت که با وجود گذشت بیش از هفتاد سال از حضور علم جامعه‏شناسی در این کشور، مساله اصلی اکنون این است که ما چگونه می‏توانیم فعالیت‏ها و دیدگاه‏های مختلف مطرح در جامعه‏شناسی جهان را در جامعه خود مورد استفاده قرار دهیم. بوروی در جواب این جامعه‌شناس ایرانی، ضمن تاکید بر تفاوت میان جامعه‌شناسی منطقه‌ای و جامعه‌شناسی بومی تصریح کرد: اگر شما تصمیم بگیرید و بخواهید جامعه‏شناسی بومی خود را با جامعه‏شناسی جهانی مرتبط کنید، من قول می‌دهم که تمام امکانات خود را به کار ‏گیرم تا به شما در این راه کمک کنم چرا که اساساً هدف و پروژه من در ISA همین است. البته در این زمینه من معتقد به کار گروهی هستم و فکر می‏کنم برای دستیابی به این هدف، نخستین قدم تشکیل تیمی منسجم است.

در پایان این نشست، دکتر سراج‌زاده با جمع‌بندی گفت‌وگوهای مطرح شده، اظهار داشت که حضور مایکل بوروی در مسئولیت معاون انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی و با توجه به رویکرد انتقادی که او نسبت به هژمونی جامعه‌شناسی غرب دارد، فرصت‌هایی را فراهم می‌کند تا انجمن‌های ملی جامعه‌شناسی بتوانند صدای رساتری در این انجمن بزرگ جهانی داشته باشند. وی در عین حال تاکید کرد که البته ما نیز در این زمینه باید تلاش کنیم تا توانایی‌های خود برای تولید دانش و ارائه آن به زبان غالب علمی در جهان و ارتباط با جهان خارج را افزایش دهیم. او همچنین عنوان کرد که در این راستا هیات مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران تلاش می‌کند تا به عنوان فعالیت‌های مرحله‌ای مشخص انجمن جامعه‌شناسی در کنفرانس‌های انجمن‌های ملی اسپانیا (2008) و تایوان (2009) و نشست‌های سالانه دانشجویان دکتری که انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی برگزار می‌کند، فعالانه شرکت کند، از فضای اختصاص یافته به انجمن جامعه شناسی ایران در سایت انجمن بین المللی به خوبی استفاده کرده و درباره امکان انتشار ویژه‌نامه‌هایی مربوط به ایران در مجلات انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی بررسی و اقدامات لازم را صورت دهد.

مایکل بوروی در طول اقامت دو هفته‌ای‌اش در ایران، چند سخنرانی و نشست علمی با جامعه‌شناسان کشور در دانشگاه هایتهران و برخی شهرستان‌ها خواهد داشت که برنامه‌های آن از طریق سایت انجمن جامعه‌شناسی ایران، به اطلاع علاقمندان می‌رسد.

مایکل بوروی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه برکلی کالیفرنیا و نایب رئیس انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی (ISA) که در پی پیوستن انجمن جامعه‌شناسی ایران به آن انجمن وبه دعوت انجمن جامعه‌شناسی ایران به ایران سفر کرده است؛ در نخستین روزهای ورود خود به تهران، در دیداری که با اعضای هیات مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران داشت، به بررسی زمینه‌های همکاری و توسعه روابط علمی دو جانبه میان جامعه‌شناسان ایرانی با انجمن بین‌المللی و چالش‌های موجود در این زمینه پرداخت.