نشست مشترک اعضای انجمن جامعه شناسی ایران دفتر قزوین با دکتر فولیان؛ معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه قزوین در تاریخ 6 شهریور 1401 برگزار شد.

هدف از برگزاری این جلسه، ایجاد تعامل و آگاهی از پتانسیل دو سویه حوزه معاونت اجتماعی قوه قضاییه و نیز انجمن جامعه شناسی دفتر قزوین بود. بی شک حکمرانی شایسته از میدان گفت و گوهای موثر نهادهای حکومتی و نیز نهادهای مردمی در ساحت‌های مختلف، بنیان خواهد گرفت و فراهم نمودن بستر مشارکت اجتماعی آحاد مردم، زمینه ارتقای مسئولیت اجتماعی و به دنبال آن انسجام اجتماعی را پایه ریزی خواهد نمود، در این میان انجمن‌های علمی که توان علمی، نظری و عملیاتی لازم را جهت ورود به عرصه پژوهش و ورود حرفه‌ای به میدان تحقیق را داشته باشند، می توانند به عنوان بازوهای کارآمد نهادهای دولتی ایفای نقش نمایند. انجمن جامعه شناسی ایران با توجه به یکی از رسالت‌های خود در توصیف، تبیین و کنکاش در عرصه مسائل اجتماعی کشور و تلاش در راستای کاهش آن‌ها از طریق تحقیق، آموزش، نوشتار و با توجه به چهار عرصه حضور جامعه شناسانه (آکادمیک، انتقادی، سیاستگذار، مردم‌مدار)؛ تلاش می نماید که با حضور موثر و از طریق ایجاد تعامل، به نقش حرفه‌ای خود بپردازد و در همین راستا دفتر قزوین نیز در تلاش است که صدای جمعی از جامعه شناسان و کنشگران عرصه کنش مدنی باشد تا بتوان با هم‌افزایی، تضارب آرا و اندیشه و شکل گرفتن میدان‌های گفت و گو با زبان دموکراتیک و باز؛ گامی موثر در بهزیستی شهروندان بردارد. این جلسه با گفت و گوهای اولیه جهت شناخت بیشتر و نیز سوالات متدوال آغاز شد و معاون اجتماعی قوه قضاییه استان ضمن اظهار خرسندی از فراهم نمودن مشارکت شهروندان از جمله سمن‌ها و انجمن‌های علمی در شناخت و تلاش در راستای کاهش مسائل مبتلا به در استان؛ امکان تداوم ارتباط مستقیم و مستمر را عنوان و به بیان دقیق حوزه فعالیت معاونت اجتماعی، بخش‌ها و برنامه‌های در دست دانست.

دکتر بیدا میر حسینی ؛ مدیر دفتر شهر قزوین نیز با خوش آمدگویی وتشکر از پذیرش دعوت از جانب دکتر فولیان به تشریح دغدغه اصلی انجمن جامعه شناسی و پیرو آن دفتر قزوین در باب ورود به مسائل و آسیب های اجتماعی شهر و استان قزوین پرداخت و یکی از اصلی‌ترین دغدغه کارشناسان حوزه مسایل و آسیب‌های اجتماعی، عدم دسترسی به آمار و اطلاعات متقن و مستند و به تبع آن، عدم امکان اولویت بندی برنامه و فعالیت‌ها را بیان نمود.

او افزود: قدرت تفاهمی برآیند گفت و گوهای مستمر، مشارکت و مفاهمه می‌باشد و می تواند بهترین جایگزین جهت قدرت سلطه گرانه و سلسله مراتبی باشد و به فهم، اداراک و هم‌افزایی منتهی گردد. وی اظهار امیدواری نمود که بتوان در آینده با استفاده از پتانسیل انجمن و کنشگران مدنی، گوشه‌ای از خلاء حضور تخصصی در سیاست‌ها، تصمیم‌ها، برنامه‌ها و عملیات مرتبط را پر نمود.

پس از آن خانم مرضیه فتحی؛ عضو دفتر قزوین انجمن جامعه شناسی ایران به معرفی این انجمن علمی ،اهداف و سیاست ها پرداخت و تلاش نمود اطلاعات موجز و شفافی از عرصه حضور این انجمن علمی ارائه نمایند. دیگر اعضای انجمن؛ دکتر حاج آقایی، رحمانی،  امجدی و ساکتی نیز بر ضرورت مساعد بودن عرصه فعالیت کنشگران اجتماعی و علمی را در رابطه با آسیب‌های اجتماعی و مسایل مرتبط تاکید کردند و افزودند: بدون نگاه تخصصی، سیاست‌ها و برنامه‌ها تنها رنگ رسمی خواهند داشت و امکان پاسخگویی به شرایط واقعی جامعه کاسته می‌گردد.

در ادامه دکتر فولیان، معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضائیه، اهداف معاونت اجتماعی را توضیح داد و بر برنامه محوری معاونت اجتماعی و پیشگیری تاکید کرد. ایشان با اشاره بر ۲۷۰۰ عمل مجرمانه طبقه بندی شده که اولویت های کمی و کیفی دارد، به رتبه بندی جرایم کمی پرداخت و نیز در خصوص جرایم کیفی به عدم فراوانی و البته اختلال در نظم عمومی و امنیت جامعه اشاره نمود و در حوزه پیشگیری اضافه کرد: باید در سه حوزه فرهنگی،اجتماعی، انتظامی و حقوقی؛ هوشمندانه حضور داشت تا به برخورد قضایی ختم نشود.