262پنجشنبه، 29 مرداد 1388
شیرین احمدنیا[*]
انجمن جامعه‌شناسی ایران با تکیه بر تلاش مستمر کارکنان، پشتیبانی و فعالیت‌های داوطلبانه اعضا و انگیزه و علاقمندی دوستداران این رشته، در مدت زمان نسبتاً کوتاه حیات خود، از سال 1370 تاکنون، به موفقیت‌های درخور توجهی نائل شده است. تداوم این موفقیت‌ها مستلزم بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های موجود، تلاش برای افزایش زمینه‌های همکاری درون و برون سازمانی و توسعه ظرفیت‌هاست.

صرف نظر از دریافت عنوان و لوح تقدیر " انجمن علمی برتر" در حوزه علوم انسانی در سال گذشته در چارچوب نهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر کشور از جانب وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری، که موید تلاش سازنده این انجمن بوده است؛ استمرار و جدیت اعضای انجمن همچنین در قالب برگزاری مکرر همایش‌هایی علمی در سطوح شهری، استانی، منطقه‌ای و کشوری که قرار است تا پایان سال آینده به سطح فرا-ملی (همایشی در سطح منطقه خاورمیانه) ارتقا یابد، نیز بازتاب می‌یابد.
در عین حال، علاوه بر فعالیت‌هایی چون نشست‌های متنوع علمی و سخنرانی‌های متعدد در چارچوب فعالیت گروه‌های علمی تخصصی، انجمن جامعه‌شناسی ایران، دارای دو نشریه علمی-پژوهشی، خبرنامه و سایت اینترنتی فعالی است که در کنار سایر انتشارات، نظیر مجموعه مقالات همایش‌ها و ویژه‌نامه‌های مراسم تجلیل و نکوداشت بزرگان این رشته، جامعه علمی و دانشگاهی کشور را از آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه علوم اجتماعی مطلع و بهره‌مند می‌سازد. علاوه بر این، انجمن جامعه‌شناسی ایران در راستای همکاری‌های بین‌المللی خود، اکنون عضور انجمن جامعه‌شناسی بین‌المللی ISA)) و انجمن آسیایی شوراهای‌ پژوهشی‌علوم‌اجتماعی (AASSREC) نیز محسوب می‌شود.
اخیراً، کمیته روابط عمومی انجمن اقدام به انتشار بروشور معرفی انجمن به دو زبان فارسی و انگلیسی کرده است که در آن به طور اجمالی، آخرین وضعیت تشکیلات، انتشارات، دستاوردها، فعالیت‌های جاری و نیز سوابق فعالیت‌های متنوع انجمن را منتشر شده است.
هم اینک، انجمن دارای 18 گروه علمی-تخصصی فعال در حوزه‌های گوناگون جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی بوده و به جز دفتر مرکزی در تهران، دفاتر استانی انجمن در 15 استان کشور شامل استان‌های اصفهان، ایلام، خراسان، خوزستان، زنجان، فارس، مازندران، همدان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمان، گیلان، یزد، آذربایجان شرقی و لرستان، به فعالیت مشغول‌اند.
از آنجا که موفقیت‌های حاصله انجمن، همانند هر نهاد مستقل علمی و غیر دولتی، توام با و متاثر از، افت و خیزهای قابل توجه در خصوص منابع و امکانات مالی، پرسنلی و تجهیزاتی آن بوده و هست، درگیری و مواجهه با مشکلات متنوعی که ممکن است پیشرفت فعالیت‌ها را محدود سازد، دلیل دیگری بر ضرورت پیوستگی و تشدید همبستگی اعضا و حامیان این انجمن و این رشته پیشرو است.
انجمن جامعه‌شناسی ایران از ابتدای شکل‌گیری خود، وارد تعامل و همکاری سازنده با نهادهای دیگری در کشور، در قالب ارائه خدمات علمی و پژوهشی و مشاوره‌ای، امضای تفاهم‌نامه‌ها، برگزاری مشترک همایش‌های علمی و نظایر آن در چارچوب اهداف و سیاست‌های انجمن، شده و همکاری با این انجمن نیز، نهادهای مشارکت‌جو را گذشته از دریافت خدمات علمی و تخصصی، از اعتباری که این انجمن در صحنه علمی داراست، منتفع ساخته است.
امید است اعضای گروه‌های علمی-تخصصی فعالیت‌های خود را هر چه بیشتر بر مبنای تعامل گسترده‌تر و بهره‌گیری از امکانات موجود نهادهای علمی و دانشگاهی که اعضای انجمن خود عمدتاً از آنها برخاسته‌اند، توسعه بخشند و دفاتر استانی نیز ظرفیت‌های موجود را در جهت توسعه همکاری‌های بین بخشی به کار گیرند. یکی از تجربه‌های قابل ذکر اخیر که شایان تقدیر است، برگزاری همایش منطقه‌ای زاگرس جنوبی در زمینه آسیب‌های اجتماعی بود که به همت دفتر استانی چهارمحال و بختیاری با تحت پوشش قرار دادن شش استان کشور و با همکاری موثر اعضای تلاش‌گر این دفتر استانی انجمن و دو ارگان دولتی با موفقیت برگزار شد و گزارش آن را در سایت و خبرنامه انجمن ملاحظه می‌کنید.

[*] عضو هیأت مدیره و مسئول کمیته روابط عمومی انجمن جامعه‌شناسی ایران