281سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت ماه شاهد برگزاری همایش مسایل علوم اجتماعی ایران و تشکیل مجمع عمومی و انتخاب هیات مدیره­ ی جدید بودیم. این همایش از مجموعه ای از سخنرانی­ها و میزگردها تشکیل شده بود که با مشارکت گروه­های مختلف علمی- تخصصی و دفاتر استانی انجمن و حضور و سخنرانی استادان رشته­ های مختلف علوم اجتماعی برگزار شد. در بعدازظهر روز دوم نیز مجمع عمومی انجمن، با اکثریت لازم تشکیل و اعضای هیات مدیره­ ی دوره ­ی جدید انتخاب شدند.

همایش مسایل علوم اجتماعی ایران، اولین همایشی بود که به بررسی مسایل گوناگون علوم اجتماعی در کشور می­پرداخت. علوم اجتماعی شاید اکنون بعد از چند دهه از زمان پیدایش خود در ایران، در موقعیتی قرار گرفته باشد که اندکی به خود بیندیشد و در مورد دستاوردها و مشکلات خویش بازاندیشی و تامل کند. انجمن جامعه شناسی ایران با هدف تسهیل امکان بازاندیشی درونی در قلمروهای مختلف آموزشی و پژوهشی و توسعه­ی بحث و گفت­وگو بین اعضای جامعه ­ی بزرگ علوم اجتماعی ایران، این همایش را برگزار کرد و امید می­رود تداوم این همایش در سال­های آتی کمک موثری به شناخت مسایل علوم اجتماعی و ارائه ­ی راه حل­های مناسب برای برون­رفت از محدودیت­ ها و نارسایی ­ها باشد.

انجمن جامعه­ شناسی می­باید در گسترش گفت­وگو بین اصحاب علوم اجتماعی نقش موثر خود را ایفا کند. انجمن باید این گفت‏وگوها را گسترش داده و امکان تداوم آن­ها را فراهم آورد. در حال حاضر برخی عوامل و زمینه‏ های درونی و برونی، دست اندرکار به حاشیه راندن ضرورت گفت­وگو و تعاملات گفتمانی بین کارگزاران دانش اجتماعی هستند. اکنون بزرگ‏ترین و با اهمیت­ترین پروژه‏ی انجمن جامعه‏ شناسی ایران ایجاد و گسترش فضای گفت­وگویی است و از همه­ی اعضای خود در این راه استمداد می­ طلبد. در واقع ایجاد این تشکل غیر دولتی، از ابتدا با هدف مهم گسترش مناسبات و تقویت هویت علمی و حرفه­ای دانش ­آموختگان و اساتید علوم اجتماعی صورت گرفته است. انتشار مجله‏ی علمی، خبرنامه و برگزاری این دست از همایش­ها و ترتیب دادن سخنرانی­ ها و نشست­ها در گروه­های تخصصی انجمن را باید به عنوان تدابیری برای تقویت روابط و هویت علمی درک کرد. این گونه فعالیت­ها ،صرف نظر از هدف مورد نظر، توسط نهادهای دیگر هم صورت می­گیرد و چه بسا خود دانشگاه‏ ها این کارها را بهتر انجام ‏دهند اما انجمن در فعالیت­ های خود اهدافی را دنبال می­کند که مورد توجه دانشگاه­ها و مراکز رسمی نیستند و رسیدن به این اهداف تنها از طریق تقویت هم­نشینی و تعامل کلامی و چهره به چهره بین اساتید، پژوهشگران و دانش آموختگان این رشته مقدور می­شود.

پیشبرد دانش اجتماعی مستلزم یافتن شیوه‏ های مختلفی برای گسترش و تداوم این تعاملات است. یکی از نیاز­های کنونی، ایجاد زمینه­ هایی برای تکوین قواعد گفت­وگو است. محتوای این شماره از خبرنامه، علاوه بر گزارش­ هایی که درباره­ی برگزاری همایش مسایل علوم اجتماعی و مجمع عمومی انجمن جامعه شناسی ایران منعکس کرده، نظر برخی از استادان و اعضای فعال انجمن جامعه ­شناسی را درباره­ی این همایش و به طورکلی ضرورت اجتماع علمی جامعه ­شناسان و اصحاب علوم اجتماعی جویا شده است. همچنین در این شماره، بحثی با عنوان "فرهنگ گفت­وگو و نقد و نقش آن در پیشبرد دانش" مطرح شده که به منظور مشارکت در فرایند شکل­گیری قواعد گفت­وگو و فرهنگ نقد، دیدگاه­ های تعدادی از استادان در این خصوص انعکاس یافته است.

هیات مدیره­ ی منتخب مجمع عمومی، ضمن قدردانی از حضور اعضای محترم انجمن در انتخابات اخیر و تشکر از اعتماد آنان، امیدوار است بتواند دستاوردهای انجمن را در قلمروهای مختلف و به ویژه در زمینه­ ی تقویت تعاملات علمی و حرفه­ای در بین استادان و دانش آموختگان رشته ­های علوم اجتماعی، حفظ کرده و گسترش دهد و به این منظور یادآور می­شود که تحقق اهداف مشترک به مساعی مشترک نیاز دارد و افراد منتخب وظیفه ­یخود را بیشتر تدارک زمینه­ های لازم برای مشارکت ­های جمعی اعضا می­دانند.