280سعید معیدفر
ششم و هفتم اردیبهشت ماه سال 1385 مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیرة انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار می‌شود. مسئولیت هیأت مدیره دورة کنونی رو به پایان است و با انتخابات پیش‌رو فصلی دیگر از فعالیت‌های این انجمن آغاز خواهد شد. در دورة کنونی گام‌هایی در جهت استحکام دستاوردهای پیشین و نیز گسترش فعالیت‌ها برداشته شد و اکنون انجمن جامعه‌شناسی ایران، دوران بلوغ خود را پشت سر نهاده و به کمال خود نزدیک می‌شود. این انجمن اکنون به عنوان یک سازمان غیردولتی و مستقل به یکی از کنشگران فعال در عرصة ارتقاء دانش اجتماعی، بهبود مناسبات کارگزاران رشته‌های وابسته و زمینه‌سازی برای تعمیق و گسترش اندیشه‌ورزی و گفتگوی تخصصی در باب مسایل اجتماعی بدل شده است.

اهداف انجمن جامعه‌شناسی ایران عبارتند از مشارکت در تولید و ترویج دانش جامعه‌شناسی، گسترش و غنی‌سازی روابط انجمنی در اجتماع علمی و جامعه، تدوین و تصریح اخلاقیات علمی، بهبود ارزش و حیثیت جامعه‌شناسی، و تقویت تعهد علمی و هویت صنفی کنشگران جامعه‌شناسی، و توجه متوازن به همة این اهداف می‌باید جزء برنامه‌های انجمن قرار گیرد. انجمن جامعه‌شناسی ایران در سالهای اخیر نه تنها به عنوان یک کنشگر جمعی در رشتة جامعه‌شناسی فعالیت داشته است بلکه دامنه‌ی فعالیت‌های خود را به رشته‌های همجوار در علوم‌اجتماعی نیز گسترش داده و در تقویت تعاملات بین‌رشته‌ای در این قلمرو نقش داشته است. در سال‌های اخیر برقراری ارتباط با انجمن‌های علمی در پهنه‌ی وسیعتر علوم‌انسانی نیز مورد توجه هیأت‌های مدیرة انجمن بوده است و امید می‌رود که این فعالیت‌ها به تحکیم منزلت علوم‌انسانی در جامعة علمی و دانشگاهی ما بینجامد و نقش کنشگران علمی و دانش‌آموختگان رشته‌های علوم‌اجتماعی و انسانی در تعیین قواعد فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و حرفه‌ای، و تثبیت قلمروهای صلاحیت خویش را افزایش دهد و آگاهی‌های لازم برای حفظ و استقرار معیارهای خودسامانی و استقلال علمی را فراهم سازد. انجمن جامعه‌شناسی ایران در سالهای اخیر در ضمن تلاش برای تقویت منزلت رشته‌ها و دانش‌های اجتماعی، و دفاع از صلاحیت ویژه اهل دانش در پرداختن به امور خویش، در جهت برقراری روابط با نهادهای محیطی خویش گام‌های مؤثری برداشته است. افزایش تعاملات بین کارگزاران دانش اجتماعی، به نوبة خود نفوذ این دانش در جامعه را گسترش می‌دهد. به اعتقاد ما انجمن‌های علمی باید در برقراری ارتباط بین جامعه و دانشگاه پیشگام شوند و برای ترویج علم و افزایش اثربخشی دانش در قلمروی سیاست‌های اجتماعی، با حفظ استقلال و شأن علمی خود، با نهادهای محیطی خویش ارتباط برقرار کنند.

در انتخابات پیش‌رو از اساتید و پژوهشگران برجستة عضو انجمن دعوت می‌شود که با توجه به اهمیت و نقش هیأت مدیره در ارتقاء کمی و کیفی فعالیت‌های انجمنی، به عنوان کاندیدا ثبت‌نام نموده و با حضور خود در مجمع عمومی، روابط و مناسبات بین خانوادة علوم‌اجتماعی را تقویت کنند و از کلیة اعضای انجمن جامعه‌شناسی ایران نیز انتظار می‌‌رود که با حضور در مجمع عمومی اردیبهشت‌ماه و مشارکت در برگزاری انتخابات متناسب با شأن و جایگاه علمی و اجتماعی انجمن خویش، و با انتخاب افرادی که بهترین شایستگی‌ها و توانایی‌ها را در جهت تحقق اهداف مندرج در اساسنامة انجمن دارند، به استحکام و تداوم جایگاه این انجمن به عنوان یکی از بزرگترین، فعالترین و رشد یافته‌ترین انجمن‌های علمی کشور، به ویژه در حوزة علوم‌انسانی، یاری رسانند. امید است این دعوت از طرف کلیة دانش‌آموختگان، اساتید و پژوهشگران علوم اجتماعی که با عضویت خود در انجمن‌ جامعه‌شناسی ایران، در شکل‌گیری این انجمن به عنوان الگویی مناسب برای تعاملات کنشگران علمی نقش داشته‌اند، مورد قبول و اجابت قرار گیرد.